Deze zomer zijn we met de JNM (jeugdbond voor natuur- en milieustudie) op kamp geweest naar de Spaanse Pyreneeën. De JNM is een jeugdbond voor en door 12-25 jarigen die samen de natuur bestuderen. Het hele jaar door worden er kampen georganiseerd naar alle uithoeken van Nederland en een paar keer per jaar ook naar het buitenland zoals dit kamp richting de Pyreneeën.

We kampeerden boven het plaatsje Benasque, midden in het Spaanse deel van de Pyreneeën. Dit is qua diversiteit aan natuur een prachtige regio met vele verschillende biotopen, gevormd door een samenspel van de geologie en het klimaat.  Hier bevinden zich de hoogste toppen van het gebergte, met als persoonlijke hoogtepunt: de hommels!

Wat hebben we nou precies opgestoken van een week door deze prachtige omgeving struinen? We hebben kunnen zien hoe de lokale biodiversiteit is aangepast aan de Pyreneese omstandigheden. Ook zagen we welke omstandigheden samen een biodiversiteitshotspot vormen en hoe bijzonder en belangrijk deze plekken voor de biodiversiteit in de wereld zijn. Hopelijk kunnen deze plekken als koelkast fungeren als onze aarde blijft opwarmen en een deel van de biodiversiteit bewaren tot het klimaat weer geschikt is!

Fotocredits: alle foto’s van bijen zijn gemaakt door natuurfotograaf Tjomme Fernhout. Met toestemming gebruikt. Bekijk meer foto’s op zijn website.