Home > PODCAST > Recente vondsten veranderen het verhaal van menselijke evolutie – Podcast #1
PODCAST

Recente vondsten veranderen het verhaal van menselijke evolutie – Podcast #1

Het verhaal van de evolutie van de mens verandert razendsnel door belangwekkende vondsten van archeologen in Zuid-Afrika en Marokko. Archeoloog Gerrit Dusseldorp vertelt daar graag en smakelijk over. Maar hij draait z'n hand ook niet om voor een artikel waarin hij een verband legt tussen de evolutionair bepaalde lengte van de mens en de uitschakeling van het Nederlands mannenvoetbalelftal voor het WK in Rusland.

In deze podcast fileert hij en passant ook nog even het paleodieet ('niet op wetenschap gebaseerd en niet sustainable'). En toen ik hem vroeg hem of hij het niet geweldig zou vinden om in een tijdmachine teruggeflitst te worden in de tijd, om antwoorden te vinden op prangende vragen, antwoordde hij op z'n Gerrits: 'Dan liever naar het Rooftop Concert van de Beatles.'

Luister hier naar het gesprek met Gerrit Dusseldorp, archeoloog in Leiden:

Wil je onze podcast blijven volgen? Abonneer je dan via iTunes op deze podcast of volg ons via Soundcloud. Binnenkort is deze podcast ook via Stitcher en TuneIn te beluisteren. Heb je vragen, opmerkingen, tips of wil je laten weten wat je van de Wetenschap.nu-podcast vindt? Mail dan naar wetenschap.nu@gmail.com of laat een review achter op iTunes.

Beeld: Verschillende aanzichten van een relatief complete schedel van Homo naledi. Bron: Hawks, J., et al. (2017). New fossil remains of Homo naledi from the Lesedi Chamber, South Africa. eLife, 6, e24232. https://elifesciences.org/articles/24232

Karin van den Boogaert
Helpt wetenschappers hun verhalen breed te verspreiden en doet dat middels interviews voor de podcast van wetenschap.nu en media- en interviewtrainingen. Zij is mede-eigenaar van Science ON AIR en uitgever van wetenschap.nu.