Home > ARTIKEL > Wetenschap.nu: mission statement
ARTIKEL

Wetenschap.nu: mission statement

Fascinatie voor wetenschap én het gevoel dat wetenschap ertoe doet, dat is wat wij delen op Wetenschap.nu. Dat geldt vanzelfsprekend voor de wetenschappers die op deze site bloggen, vloggen, er hun foto’s publiceren en optreden in onze podcast, maar ook voor de redacteuren die hen hierin bijstaan. Voor mij, medeoprichter van deze site, begon dit tijdens mijn eigen wetenschappelijke onderzoek.

Veel spannender dan mijn stageonderzoek wordt het niet in de wetenschap. Als student biologie onderzocht ik namelijk leeuwen in Kameroen. In 2009 en 2010 bracht ik twee keer vier maanden door in dit Centraal-Afrikaanse land om het dieet en de genetica van leeuwen te bestuderen. Op mijn blog vertelde ik over mijn kilometerslange voettochten door leeuwengebied, koken op zelf gesprokkeld hout onder de Afrikaanse sterrenhemel, mijn ontmoetingen met leeuwen, olifanten en stropers en wat ik leerde van de mensen met wie ik werkte. Ik schreef ook over mijn onderzoek en het belang ervan. Na terugkomst publiceerde ik onder meer in universiteitsblad Mare (mijn eerste betaalde schrijfklus) en trad op in twee radioprogramma’s.

Aantrekkelijk én wetenschappelijk verantwoord

Voor mij was het fantastisch om te ontdekken dat ook mensen buiten mijn kring van familie en vrienden zaten te wachten op wat ik te vertellen had. De impact die ik had met mijn blogs was natuurlijk betrekkelijk en na mijn optreden in het Radio 1 programma Cappuccino realiseerde ik me dat ik eigenlijk alleen had verteld over mijn avonturen en hoe het is om een leeuw aan te raken. Over het belang van natuurbescherming in Kameroen had ik geen woord gerept. Terwijl ik me dat juist zo had voorgenomen.

In de jaren na mijn studie sprak ik tijdens mijn werk als wetenschapsjournalist en trainer talloze wetenschappers. Zo ontdekte ik dat mijn ervaringen bepaald niet op zichzelf staan. Wetenschappelijk onderzoek is vaak bijzonder en spannend, en passie voor het vak is iets universeels onder wetenschappers. Steeds meer wetenschappers willen ook vertellen over hun eigen onderzoek aan een publiek buiten hun vakgebied. Voor hun verhalen hebben wij Wetenschap.nu in het leven geroepen. Onze redactie helpt wetenschappers bij het maken van vlogs, blogs en fotoreportages. Door deze samenwerking van journalisten en wetenschappers brengen wij aantrekkelijke verhalen brengen die ook wetenschappelijk verantwoord zijn.

Urgent

Enthousiaste verhalen over wetenschap zijn leuk, maar om een aantal redenen denk ik dat het ook urgent en belangrijk is dat wetenschappers van zich laten horen. Zo heerst bij veel mensen een wantrouwen richting de wetenschap. Anderen shoppen juist selectief in de wetenschappelijke literatuur om hun standpunten over bijvoorbeeld vaccineren, homeopathie, de nationale identiteit, E-nummers, klimaatverandering of het paleodieet kracht bij te zetten. En ook in ons land rukken feiten verzinnende politici op.

Bovendien mag de stem van het publiek juist sterker klinken in de wetenschap. Wetenschappelijk onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie en genetische technologie heeft ingrijpende gevolgen voor onze toekomst. Hoewel het aan ons als maatschappij is om te bepalen wat we willen toestaan en wat niet, vindt de discussie hierover grotendeels buiten ons zicht plaats.

Wat je van Wetenschap.nu kunt verwachten

Wetenschap.nu wil de verbinding versterken tussen de wetenschap en de samenleving. Op deze site beantwoorden wetenschappers vragen over actuele thema’s. Zo schrijft archeoloog Gerrit Dusseldorp wetenschappelijk verantwoord over het paleodieet en buigt mediawetenschapper Annemarie van Oosten zich in haar blogs over onze omgang met media. Ook geven we je een inkijkje in het soms spannende en mediagenieke onderzoek van wetenschappers. Bioloog Vincent Merckx bijt het spits af met een serie vlogs over zijn zoektocht naar minuscule plantjes in het regenwoud van Colombia, en gezondheidswetenschapper Julia van der Land maakt fotoreportages over haar onderzoek naar tuberculose in Indonesië. Daarnaast verschijnt hier binnenkort onze eigen wetenschapspodcast en werken we aan ons eerste live event.

Deel je onze fascinatie voor wetenschap en vind je wetenschap belangrijk? Onthoud dan: Wetenschap.nu.

Wetenschap.nu kan niet zonder jou

Ben je zelf wetenschapper en wil je je kennis via onze site delen? Mail ons dan op info@scienceonair.com. Mail voor suggesties over onderwerpen naar redactie@scienceonair.com. Reageren en discussieren met de wetenschappers kan via Facebook, Twitter of tijdens onze live events. En vergeet ons niet te volgen en onze posts te delen op Facebook, Twitter en Instagram.
Hermen Visser
Mijn naam is Hermen Visser. Rode draad in mijn werk is het vertellen over wetenschap en wetenschappers daarbij helpen. Dat doe ik als wetenschapsjournalist, presentatie- en mediatrainer, mede-eigenaar van Science ON AIR en uitgever van wetenschap.nu.