Auteurs

Hermen Visser

Uitgever Wetenschap.nu

Rode draad in zijn werk is het vertellen over wetenschap en wetenschappers daarbij helpen. Dat doet hij als wetenschapsjournalist, presentatie- en mediatrainer, mede-eigenaar van Science ON AIR en uitgever van wetenschap.nu.

Karin van den Boogaert

Uitgever Wetenschap.nu

Helpt wetenschappers hun verhalen breed te verspreiden en doet dat middels interviews voor de podcast van wetenschap.nu en media- en interviewtrainingen. Zij is mede-eigenaar van Science ON AIR en uitgever van wetenschap.nu.

Willemien Groot

Redacteur

Is freelance wetenschapsredacteur en blogtrainer bij Science ON AIR. Ze helpt wetenschappers hun verhaal te vertellen aan een breed publiek.

Petra de Bruijn

Turkse Cultuur en Maatschappij

Is Universitair docent Turkse Cultuur en Maatschappij, Universiteit Leiden. Zij bestudeert onder meer culturele uitingen om een beeld te krijgen van de Turkse maatschappij. Die zijn van oudsher een manier om de politiek en samenleving te duiden en te bekritiseren.

Gerrit Dusseldorp

Steentijdarcheoloog

Deed voor zijn promotie onderzoek naar het jachtgedrag van Neanderthalers. Daarna verhuisde hij naar Zuid-Afrika om de evolutie van modern menselijk gedrag te bestuderen. Recent ontving hij van NWO een Vidi-beurs om zijn onderzoek uit te bouwen. Naast de evolutie van de mens is hij gefascineerd door het gedrag van krokodillen en hyena’s. En door cricket.

Aafke van Eewijk

Japan-deskundige

Is promovenda aan de Universiteit Leiden en doet onderzoek naar Japanse kinderliteratuur en de verbeelding van nationale helden in de negentiende en vroeg twintigste eeuw. Ze blogt over haar onderzoek, en over diverse onderwerpen uit de Japanse cultuur, over modern en historisch Japan om een meer divers beeld van Japan te geven.

Tim Hofmeester

Dierecoloog

Promoveerde in 2016 aan Wageningen Universiteit op de ecologie van teken en hun ziektes, maar ziet zichzelf liever als dierecoloog. Van jongs af aan gefascineerd door roofdieren en hun prooien. Kleine roofdieren zijn favoriet, maar door toeval werkt hij nu aan grote roofdieren, als onderzoeker aan de Zweedse Landbouwuniversiteit in Umeå.

Bryant Jongkees

Hersenen en gedrag

Onderzoekt hersenen en gedrag. Hij vraagt bijvoorbeeld hoe dopamine in de hersenen helpt bij het snel wisselen tussen taken en negeren van afleidingen. Hij wilt niet alleen weten hoe dat werkt, maar ook hoe jij die kennis kunt gebruiken om beter en slimmer te worden.

Jorrit Kelder

Archeoloog

Studeerde Mediterrane Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2009 aan de VU op een onderzoek over de Myceense wereld. Hij heeft meegewerkt aan vele opgravingen in Roemenië, Griekenland, Syrië en Egypte. Jorrit schrijft graag over de prehistorie van Griekenland, de Trojaanse oorlog, contacten tussen de Griekse wereld en Egypte, en de vroegste periodes van het Egypte van de farao’s.

Lizah van der Aart

Microbioloog

'Kan het stuk?', is de eerste vraag aan het begin van een experiment. Lizah's promotieonderzoek bij het Instituut Biologie Leiden richt zich op de werking van antibiotica en hoe ze de groei van bacteriën beïnvloeden. Dit doet zij meestal door de bacteriën op te delen in kleine stukjes om te zien waar ze van gemaakt zijn. Lizah schildert en drinkt graag koffie met Anne.

Anne van der Meij

Microbioloog

Anne is microbioloog en werk in het lab met bacteriën genaamd streptomyceten. Die zijn goed in het maken van verschillende antibiotica en zijn daarom belangrijk voor onze gezondheid. Naast pipetteren houdt zij van muziek, boulderen en bloggen met Lizah.

Jorinde Nuytinck

Mycoloog

Is mycoloog bij Naturalis Biodiversity Center. Ze doet sinds 2000 onderzoek naar fungi, voornamelijk ectomycorrhiza-vormende paddenstoelen. Ze combineert veldwerk, morfologie, microscopie en DNA-analyses om de evolutie van de enorme soortenrijkdom van het rijk der fungi te ontrafelen.

Annemarie van Oosten

Communicatiewetenschap

Is onderzoeker bij de Amsterdam School of Communication Research en het Center for Research on Children, Adolescents and the Media en universitair docent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Annemarie onderzoekt hoe de media jongeren beïnvloeden in hun ideeën over seks, relaties en genderrollen en hoe jongeren media benutten. Daarnaast heeft zij een grote liefde voor muziek en speelt zij viool, cello, piano en gitaar.